Sony a6500 – najlepsze akcesoria do filmowania

Kiedy zaczynałem przygodę z filmowaniem, zdawałem sobie sprawę, że do zrobienia profesjonalnej produkcji nie wystarczy mi aparat i obiektyw.

Bardzo szybko przekonałem się, że szczere chęci to tylko półśrodek do sukcesu, a inwestowanie w dodatkowy osprzęt to zwykła konieczność. Z miesiąca na miesiąc sukcesywnie zaopatrywałem się w nowe akcesoria.

Kierowałem się jednak jedną zasadą: kupuję to, czego faktycznie potrzebuję, a nie to, co może mi się przyda.

Poniżej przedstawiam listę przedmiotów bez których nie wyobrażam sobie produkcji video.

Akumulatory NP-FW50

np fw50 newell sony

Sony α6500 charakteryzuje się niesamowitą zasobożernością podczas nagrywania filmów. Jedna bateria przy nagrywaniu materiału 4k wystarcza na mniej więcej 40 minut materiału. Przy FHD jest trochę lepiej i możliwe, że udało mi się kiedyś nagrać nawet 60 minut, ale nie daję sobie ręki uciąć.

Zatem uważam, że podstawowym dodatkiem do Sony α6500 są po prostu dodatkowe akumulatory. Nieważne, czy będą to oryginalne akumulatory np-fw50 czy zamienniki, wymienne źródła energii są zwyczajnie potrzebne.

Osobiście korzystam z zamienników NP-FW50 od firmy Newell. Podobno nieźle sprawdzają się także zamienniki od firmy Duracell. Cena jednego akumulatora waha się w granicy 40 – 50 zł w zależności od sprzedawcy, ewentualnie od zestawu, w jakim jest sprzedawana.

Za oryginalny akumulator trzeba zapłacić “trochę” więcej, czyli ok 290 – 300 zł za sztukę. Czy warto? Bez dwóch zdań warto mieć oryginalne akumulatory, ale czy warto za równowartość 5-6 zamienników innych firm? Nie sądzę.

Czy w związku z taką różnicą cenową zamienniki są słabe? Absolutnie nie. Oryginalny akumulator, to w pewien sposób lepsza optymalizacja dysponowania energią, która przekłada się na dłuższy czas pracy i mniej niespodziewanych atrakcji. W rzeczywistości jednak nie ma większych różnic.

Niektórzy skarżą się na nieprawidłowe wartości stanu naładowania akumulatora w przypadku zastosowania zamienników. To się zdarza się, ale niezwykle rzadko. Co to oznacza w praktyce? Oznacza to tyle, że gdy aparat wskazuje na krytyczne rozładowanie baterii, ten w najlepsze pracuje przez kilka-kilkanaście kolejnych minut. Natomiast nigdy nie zauważyłem, by  aparat przy bateriach naładowanych na poziomie np. 30% niespodziewanie się wyłączał przez rozładowanie. 

akumulator newell npfw50
Newell NP-FW50 Ceneo
Duracell NP-FW50 Ceneo

Ładowarka do baterii NP-FW50

newell np fw50 ladowarka

Do aparatu Sony a6500 producent nie dorzuca w pudełku ładowarki zewnętrznej. Nie ukrywam, że sam byłem bardzo zaskoczony, że do aparatu – bądź co bądź wyższej klasy –  nie dorzucają klasycznej ładowarki zewnętrznej, a tylko sieciową. Ładowanie odbywa się poprzez podłączenie aparatu przez USB i adapter sieciowy do gniazdka.

Przy posiadaniu więcej niż jednego akumulatora, brak ładowarki skutecznie ogranicza zarówno korzystanie z aparatu i ładowanie drugiego akumulatora w tym samym czasie. Z pomocą przychodzi mała, zgrabna, niekoniecznie najładniejsza, ładowarka na dwa akumulatory także od firmy Newell. Na plus: banalnie prosta konstrukcja, łatwość użycia oraz niewielki rozmiar.

Ładowarka posiada gniazdo mini USB więc ładowanie może odbywać się praktycznie w każdym miejscu i z każdego źródła – gniazdko elektryczne, samochodowe czy inne źródła energii jak USB w telewizorze. Ładowarka wyposażona jest w dwie diody led po jednej dla każdego gniazda. Podczas ładowania diody świecą się na czerwono. Gdy ładowanie dobiegnie końca, kolor diody zmienia się na zielony. 

ladowarka np-fw50
 
Ładowarka Newell NP-FW50 Ceneo
 

Powerbank

Zostanę jeszcze w temacie akumulatorów, by wspomnieć o kolejnym akcesorium, które może przydać się podczas dłuższych sesji nagraniowych na zewnątrz lub timelapsów. Dłuższe timelapsy potrafią przeprowadzić skuteczny drenaż baterii aparatu. Szczególnie jeśli planuje się ich kilka podczas tego samego wypadu.

W swojej pracy korzystam z powerbanka Xiaomi 2s 10000mAh. Powerbank podłączony pod aparat podczas nagrywania daje świetne wyniki. Dla testu nagrałem 4 oddzielne klipy w granicach od 2 do 6 minut w 4K. Wynik? 10 procent baterii ubyło po nagraniu 18 minut materiału. Lekko licząc, daje to około 3 godzin materiału w 4K z podłączonym powerbankiem.

Uwaga! Chociaż powerbank ma moc wyjściową na poziomie 2.4A, nie ładuje akumulatora podczas pracy, a jedynie zwalnia proces rozładowywania.

Powerbank Xiaomi Mi 2s 10000mAh Czarny
 
Xiaomi MI 2s 10000 Ceneo
 

Filtr szary regulowany (filtr ND)

filtr szary nd hoya na obiektywie

Każdy, kto aspiruje do produkcji o profesjonalnym charakterze, powinien zaopatrzyć się w filtr szary. Filtr ND zmniejsza ilość wpadającego światła przez obiektyw. Co to daje w praktyce?

Korzystając z jasnego obiektywu (do 2.8), nawet pochmurna pogoda może skutecznie prześwietlić obraz. Zamknięcie przesłony (szczególnie w stałoogniskowych obiektywach) zmniejszy głębie ostrości na tyle, że obraz straci swój filmowy wygląd, a w polu ostrości znajdzie się praktycznie wszystko tworząc płaski obraz. Bez filtra ND trzeba będzie zmniejszyć czas naświetlania, łamiąc zasadę rejestrowania obrazu (czas naświetlania x2 do ilości klatek na sekundę) i oddalając się od profesjonalnego charakteru nagrywanego filmu. 

Filtr szary idealnie sprawdza się także podczas tworzenia timeplapsów. Dzięki niemu można uzyskać płynny ruch otoczenia. Poniżej przykład timelaps’a bez oraz z użyciem filtra ND.

Filtr ND regulowany, jak sama nazwa wskazuje, pozwala regulować stopień otwarcia filtra. Istnieją 3 skale wartości przysłony, które po dłuższej chwili można zapamiętać.

Do nagrywania filmów spokojnie wystarczy filtr działający w zakresie od ND8 – ND1000 czyli od 3 stopni przysłony do 9 stopni przysłony.

Dlaczego filtr regulowany? Filtr regulowany pozwala na natychmiastową regulację ilości wpadającego światła, co w przypadku filmowania w zmiennych warunkach oświetleniowych ma kluczowe znaczenie.

Przez jego praktyczność, nie warto oszczędzać na filtrze regulowanym! Dobry filtr nie jest tani – niestety. Tanie filtry przeważnie idą w parze z niską jakością wykonania, co wpływa drastycznie na kolory filmu. Z budżetowych opcji warto sprawdzić filtry od firm: Haida lub Hoya. Wyższa półka to filtry od firmy Tiffen.

Haida NanoPro ND8-ND400 HAIDA 67mm
 
Filtr Szary Haida ND8-ND400 (67mm) Ceneo
Inne filtry Ceneo

Filtry ochronne 

Uszkodzenie sprzętu, na którym się pracuje, to dramat sam w sobie. Do ochrony soczewki obiektywu stosuję filtry ochronne. Umieszczenie filtru ochronnego jest banalnie proste – wystarczy przykręcić go do wyczyszczonego obiektywu. Staje się wówczas niezauważalny i może go traktować jako integralną część obiektywu. Chroni go przed zarysowaniami, pyłem i wodą. Dodatkowo filtry ochronne są gwintowane, więc spokojnie można przykręcić do nich pierścienie redukcyjne czy inne specjalne filtry. Co jeszcze? Oprócz ochrony przed fizycznymi uszkodzeniami, filtry ochronne zmniejszają odblaski spowodowane wpadającym światłem. Osobiście korzystam z filtrów ochronnych Marumi z serii DHG. 

 
Filtry ochronne Marumi Ceneo
 

Redukcja filtra obiektywu

dhg marumi filtr

Ten punkt łączy się bezpośrednio z wcześniejszym akapitami o filtrach ochronnych i ND. Pierścienie redukcyjne zostały stworzone przez oszczędnych dla oszczędnych. Pozwalają na użycie jednego filtra na obiektywach o różnej średnicy. Weźmy na przykład filtr szary o średnicy 72mm oraz dwa obiektywy: jeden o średnicy 67mm oraz drugi o średnicy 58mm. Dzięki pierścieniom redukcyjnym możesz zastosować ten sam filtr aż na 3 obiektywach! Piękne prawda?

Pierścienie redukcyjne można stosować w obie strony (oczywiście nie tam pierścień). Przykład: Filtru szarego o średnicy 67mm, można użyć na obiektywie o średnicy 72mm, stosując pierścień redukujący z 72mm na 67mm. Są jednak pewne minusy tego rozwiązania. Na szerokich obiektywach taki zabieg może spowodować efekt winietowania. Zdecydowanie odradzam.

 
Redukcje filtrowe Ceneo
 

Zestaw do czyszczenia aparatu i obiektywu

zestaw do czyszczenia obiektywu

Małe, poręczne i przede wszystkim tanie. Zestaw do czyszczenia matrycy aparatu i obiektywu. Podstawowy pakiet najczęściej składa się z płynu czy czyszczenia obiektywów, ściereczki z mikrofibry, pędzla z miękkim włosiem oraz gruszki do przedmuchiwania np. matrycy. Należy unikać dmuchania bezpośrednio na matrycę aparatu w celu usunięcia zabrudzeń. Podczas dmuchania niechcący może dojść do zabrudzenia matrycy śliną, co na 100% zaowocuje plamami na obrazie. Wtedy jedynym ratunkiem pozostanie profesjonalna usługa serwisu.

Klatka do aparatu – SmallRig

klatka od a6500 smallrig

Klatka do aparatu ma bardzo szerokie zastosowanie. Zaczynając od podstawowych funkcji ochrony i stabilizacji (zwiększa masę sprzętu), daje ogromne możliwości rozbudowy aparatu do pełnego operatorskiego setu. Sama klatka to tylko podstawa. Widoczne gwintowania na całości klatki to miejsca, w które można wkręcać każdy dowolny sprzęt pomocny przy filmowaniu, a szczególnie modułowe komponenty dedykowane pod klatki operatorskie.

Klatki używam z dwóch powodów. Po pierwsze zwiększa ona masę sprzętu, dzięki czemu jest pewniejszy w trzymaniu. Po drugie, raz zamontowana klatka nie męczy za każdym razem gwintu aparatu bo wszystkie akcesoria wkręcisz w gwintowania klatki. Klatka pozwala na wymianę obiektywów, akumulatorów czy karty SD bez jej zdejmowania. No i trzeba przyznać – sprzęt wygląda bardziej pro. 🙂

Uwaga. Na portalach aukcyjnych sprzedawany jest czasem model klatki SmallRig 1661. Niektórzy sprzedawcy w opisach piszą o kompatybilności z modelem a6500. Nie jest do do końca prawda. Ten model posiada metalowe łączenie na wysokości klapy baterii co uniemożliwia jej otwarcie z nałożoną klatką. Łączenie można łatwo spiłować.

SmallRig 1889 Sony A6500 A6300
 
SmallRig 1889 Ceneo
 

Karta pamięci do Sony α6500

karta pamieci do sonya6500

To oczywiste, że bez karty pamięci ani rusz. Jednak jaka karta pamięci do aparatu będzie odpowiednia? Czym się kierować przy jej wyborze?  Najważniejsze parametry to: pojemność, prędkość zapisu oraz prędkość odczytu. Nie schodziłbym poniżej 64GB i na początek taka karta może być wystarczająca, o ile 4K nie będzie jedyną słuszną rozdzielczością. W przeciwnym razie dobrą opcją okaże się karta SD 128GB.

oznaczenia na karcie pamieci

Drugi ważny aspekt, to wartość prędkości zapisu danych na karcie. Slot aparatu obsługuje maksymalnie standard UHS-I (ok. 30mb/s), więc można spokojnie pominąć karty w wyższym standardzie (UHS-II), bo aparat i tak nie wykorzysta ich możliwości.
Trzecia wartość to prędkość odczytu. Ma to szczególne znaczenie przy kopiowaniu danych np. na dysk komputera. Wiadomo – czym większa prędkość tym lepiej, jednak  90mb/s powinno w zupełności wystarczyć. Te dwie karty polecam z czystym sumieniem:

Sandisk Extreme Pro 128GB Ceneo
Karta-pamięci-do-aparatu-SanDisk-SDXC-64GB-EXTREME-V30-UHS-I-U
Sandisk Extreme 64GB Ceneo

Mikrofon kierunkowy lub mikrofon krawatowy

mikrofon krawatowy boya by m1

Niewątpliwym plusem Sony a6500 jest wbudowane gniazdo mikrofonowe. Przydaje się szczególnie przy nagrywaniu z zastosowaniem mikrofonu bagnetowego. Uważam jednak, że α6500 ma ponadprzeciętnej jakości wbudowany mikrofon. Oczywiście nie polecam stosować go jako zamiennika, ale na sali weselnej czy innej imprezie o charakterze tanecznym sprawdza się całkiem nieźle. W każdym innym wypadku – szczególnie jeżeli konieczna jest ochrona od wiatru lub wchodzi w grę wywiad –   zaopatrzenie się w mikrofon bagnetowy lub krawatowy będzie nieuniknione. 

O ile wyobrażam sobie (jeszcze) pracę bez dodatkowego mikrofonu kierunkowego, to pracy bez krawatowego już nie.
Dźwięk jest równie istotny jak obraz! Nawet najładniejszy obrazek może zostać niedoceniony przez złej jakości dźwięk lub głos.

mikrofon krawatowy boya by m1
 
Boya BY M1 Ceneo
 

Stabilizacja w a6500? Postaw lepiej na gimbal

gimbal ronin sc

Po pierwszym filmie z użyciem gimbala stwierdziłem żartem, że to sprzęt, a nie człowiek robi film. Jak bardzo byłoby to nieprawdziwe stwierdzenie, to jedno trzeba przyznać – bez dodatkowej stabilizacji w α6500 jest bardzo ciężko. W określonych warunkach nieźle się sprawdza stabilizacja body + stabilizacja obiektywu (o ile obiektyw posiada stabilizacje). Takie rozwiązanie będzie wystarczające przy dynamicznych klipach. Tam, gdzie stabilny obraz jest kluczowy, warto skorzystać z zewnętrznej stabilizacji. Gimbal spełnia dodatkową rolę. Podobnie jak klatka do aparatu może służyć za bazę setu operatorskiego. Multum akcesoriów pozwala na podpięcie dodatkowo mikrofonu, lampy, ekranu podglądowego czy powerbanka bez wpływu na obciążenie silników gimbala.

Ktoś kiedyś prosił o polecenie “jakiegoś gimbala, który da fajny efekt”. Ja uważam, że gimbal ma za zadanie robić jeden efekt – stabilizować obraz. Albo działa, albo nie. 

Reszta to kwestia pomysłu, umiejętności i czystej zabawy sprzętem. Do najpopularniejszych producentów gimbali należą aktualnie DJI, FeiYu Tech oraz Zhiyun.

DJI Gimbal Ronin-SC
 
Ronin SC  Ceneo
 
DJI Gimbal Ronin-SC Pro Combo
 
Ronin SC + FF  Ceneo
 

Plecak fotograficzny

fancier-king-kong-40

Na końcu przydałoby się to wszystko jakoś schludnie i bezpiecznie zapakować. Na rynku są różne rozwiązania pomagające transportować sprzęt do filmowania czy fotografowania. Jako ogromny fan plecaków, nie wyobrażałem sobie innej formy transportu sprzętu. Dlaczego warto kupić dobry plecak lub torbę? Po pierwsze, łatwiej jest zapanować nad dużą ilością akcesoriów i sprzętu (szczególnie przy posiadaniu kilku obiektywów). Plecaki często wyposażone są w systemy przegródek, które można samemu konfigurować według potrzeb. Po drugie, ułatwiają pracę w niekorzystnych warunkach. Łatwo i szybko dostaniesz się do potrzebnego sprzętu lub akcesorium.

W bardziej pojemnych pleckach oprócz sprzętu i dodatków, zmieścisz także laptopa. Polecam szukać plecaków, które są wodoodporne lub posiadają specjalny materiał wodoodporny, który można nałożyć na plecak. 

Miałem okazję przetestować przeciwdeszczową ochronę w warunkach bojowych i wiem, że jej obecność jest po prostu istotna. 

Fancier King Kong 40 Plecak
 
Newell NP-FW50 Ceneo
 

Dodaj komentarz

avatar